200 fik indblik i gymnasielivet

0
Rektor Lars N. Jørgensen gav de måske kommende elever og deres forældre en grundig indføring i, hvad gymnasiet står for. Foto: Jørgen Ingvardsen
Omkring 200 mødte op, da Dronninglund Gymnasium i sidste uge holdt orienteringsaften for kommende elever og deres forældre. De mange fremmødte blev ført gennem et spændende program med masser eksempler på de mange aktiviteter, der foregår på stedet, og en snak med nuværende elever og lærere om livet på gymnasiet. Desuden fik de fremmødte også et lille uddrag af den forestilling, der har premiere senere på måneden.

Aftenen startede med en grundig gennemgang af det, gymnasiet står for. Det var rektor Lars N. Jørgensen, der tog sig af denne del af programmet. Han tog sit udgangspunkt i den kendsgerning, at gymnasiet de senere mange år har ligget helt i top på samtlige trivselsundersøgelser.

– Det er vi meget stolte af, men også ydmyge, og vi har ikke tænkt os at hvile på laurbærrene, sagde han.

– Trivsel er jo ikke et mål i sig selv. Gymnasiet er ikke et værested, men et lærested, hvor det er godt at være. Skal man lære noget, er det en afgørende forudsætning, at man trives. Vi kan mærke det i dagligdagen, og vi kan se det på karakterniveauet. Her ligger vi pænt både i forhold til de omkringliggende skoler og i forhold til landsgennemsnittet, sagde rektoren, inden han gik videre til omtale af de mange aktiviteter, der foregår på stedet.

– Aktiviteterne ligger i forlængelse af det, der er det helt centrale i hverdagen, nemlig det faglige. Det er faktisk lige så vigtigt, at man er med i de mange aktiviteter som i selve undervisningen. Kun ved at man tager aktivt del i hele skolens liv, lærer man rigtig meget på en spændende måde. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi stiller høje krav til jer. Vi forventer ganske enkelt, at I møder ind med lyst og vilje til at lære noget sammen med jeres kammerater. Også at I vil anstrenge jer og gøre jer umage. Slide jer ind i læringens fællesskab, kunne man også sige, sagde rektor Lars N. Jørgensen, der videre påpegede, at gymnasiet har to overordnede krav til både nuværende og kommende elever.

– Man skal for det første opføre sig ordentligt. Alt det, vi gør, skal være præget af respekt og ordentlighed. For det andet skal I skal engagere jer og tage del i hele skolens liv. Gør I det, skal vi til gengæld nok sørge for, at der er meget at få del i, sagde han henvendt til de måske kommende elever.

Om den nye gymnasiereform, der trådte i kraft sidste år, sagde rektoren.

– Vi er godt i gang med at føre den ud i liver, så vi har allerede opnået en del erfaringer med de nuværende 1.g-klasser. Det er ikke, fordi den nye reform indeholder overvældende mange nyheder. Der er nærmere tale om en lettere justering af det studieretningsgymnasium, vi har mere end 12 års god erfaring med. Der er dog et par ændringer i forhold til den praksis, vi har haft i en årrække. En af dem er, at når I søger ind på gymnasiet, kan I ikke længere vælge en bestemt studieretning, og derfor kan vi heller ikke længere bruge jeres studieretningsønsker til at danne klasser i det nye tre måneders grundforløb. Sådan har politikerne ønsket, det skal være. Det er først, når grundforløbet er overstået, og I har valgt studieretning, vi kan danne de endelige klasser. En anden nyhed er, at man ikke længere kan have idræt B som studieretningsfag. Nogle få gymnasier landet over med et særlig godt lærings- og uddannelsesmiljø er dog undtaget. Dronninglund Gymnasium er et af disse udpegede gymnasier. Det har Undervisningsministeren netop meddelt os. Det er vi selvfølgelig glade for og stolte over, sagde rektoren, der sluttede sit oplæg med at fokusere på begrebet dannelse.

– Vi lægger stor vægt på den almene dannelse. Man skal både dannes og udvikles. Begge dele skal til, for at man bliver til en fuldbåren, livsduelig samfundsborger, sluttede Lars N. Jørgensen.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close