De handlende i Hjallerup gør en ekstra indsats

0
Når man står midt i det normalt travle butikscenter i Hjallerup, så er det lidt deprimerende at se skiltene med ”Lukket” på indgangsdørene i Meny og den lange række af tomme lokaler på den anden side af centergaden. - Det er ikke en blivende tilstand! lyder kampråbet fra de øvrige butiksejere i centret. Foto: Ole Torp
– Det er absolut nødvendigt, at vi – de forretningsdrivende – gør en ekstra indsats for at kæmpe imod den udvikling, som vi på det sidste har observeret, at det går med den lokale handel her i Hjallerup. Men også byens borgere bør mande sig op og indstille sig på, hvordan de kan medvirke til at stoppe den uheldige udvikling i deres by, sagde næstformanden i Hjallerup Handels- og Erhvervsforening, Rikke Mersholm.

– Butikkerne i Hjallerup kæmper alle for, at vores butikscenter skal blive et godt indkøbssted. Vi er meget kede af de tomme butikker. Alle de nuværende butikker ønsker rigtigt meget, at der snart må komme mere liv i centret. Sådan udtrykker Ulla Jensen i butikken Bodil O, hvad mange af de eksisterende butiksejere mener.

Men butiksejerne og andre lokale virksomhedsejere lader ikke bare stå til. De var f.eks. til et møde arrangeret af Brønderslev Erhverv og Turisme, hvor projektkonsulent Julie Holm lagde op til en snak om brug af sociale medier – specielt Facebook og Google. Som hun startede med at sige:

– Det er nemlig altafgørende, at virksomheder indenfor især detailhandel og service forstår at bruge de digitale værktøjer, der er til rådighed i dag.

Trods godt grill-vejr og Open by Night var der et flot fremmøde, og Rikke Mersholm sagde under mødet:

– Facebook og Google er vigtige talerør ud til vores kunder i dag. Vi kan alle lære nyt, og så er det jo altid rart at kunne bruge og inspirere hinanden i det lokale. 3,7 millioner danskere er på Facebook, og Google har efterhånden fundet vej til Den Danske Retskrivningsordbog, og er blevet fast inventar i danskernes hverdag.

Sommerudsalget i Hjallerup startede i slutningen af juni, og Henrik Mølgaard fra Sportigan, Ulla Jensen fra Bodil O, Sofie Madsen fra Sko Shoppen, Thomas Olesen fra Tøjeksperten Thomas og Rikke Mersholm fra Hjallerup Optik var godt tilfredse med salget af varer under udsalget. – Der kan man bare se, hvis vi bevarer gejsten og er indstillet på at gøre en ekstra indsats, så kan vi sørge for, at det triste syn med de forholdsvis mange tomme butikslokaler ikke er en blivende tilstand, siger Rikke.

Men hun fokuserer også på borgerne i byen:

– Hjallerup er nu den andenstørste by i kommunen, og de efterhånden mange borgere må også medvirke til byens trivsel – herunder handelen. De bør i langt højere grad gøre deres indkøb i de lokale butikker, hvor de bliver betjent af fagligt dygtige medarbejdere. Det samme gælder mht. til brug af det øvrige erhvervsliv – særligt de mange håndværkere. I modsat fald kan man faktisk risikere, at grund- og huspriserne falder. Det har man desværre set andre steder.

Næstformanden slutter med et opråb til en anden vigtig spiller i denne forbindelse, og det er udlejerne af de bygninger, som butikkerne befinder sig i. De burde i langt højere grad være opmærksomme på, at hvis de behandler deres lejere på en god måde, så vil det i den sidste ende have den virkning, at de undgår at stå med tomme lokaler.

Det ovenfor omtalte møde var det fjerde i rækken af minikurser i online markedsføring, og Brønderslev Erhverv & Turisme har et lignende kursus på programmet i Dronninglund til september.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close