Opråb: Skift dit mobilselskab ud

0
Colourbox
DANMARK: Tre af de fire store teleselskaber herhjemme har varslet, at de hæver priserne efter de nye EU-regler om roaming, der træder i kraft 15. juni.

Og det er for galt, mener forbrugernes vagthund, Forbrugerrådet Tænk. Derfor lancerer rådet en kampagne, som opfordrer forbrugerne til at skifte mobilselskab.

– Forbrugerne skal ikke bare finde sig i at få væltet udgiften over på deres abonnement, det er simpelthen ikke rimeligt, siger Forbrugerrådet Tænks formand Anja Philip.

De nye regler skulle ellers have sikret, at forbrugerne ikke skulle betale for at bruge data i EU. Men med prisstigningerne hos mange selskaber på 10-20 kroner, så er hensigten med lovgivningen ikke blevet indfriet.

– Det er beskæmmende, at mange teleselskaber bare fluks har sat prisen op. Det er derfor, vi råber op, og opfordrer forbrugerne til at tjekke deres abonnement og skifte, hvis de varslede priser betyder, at de kan få et bedre tilbud et andet sted, siger Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænk vil derfor gøre 6. juni til store “skiftedag”.

– I mindst 14 dage efter at prisstigningen er blevet varslet, kan man skifte selskab gratis, også selv om man har en binding, fortæller Anja Philip.

De nye forhold på markedet er noget, som forbrugerne bør forholde sig til, mener teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.

– Som forbruger skal man nu åbne øjnene ekstra meget, da nogle selskaber ikke gør noget, og andre sætter priserne op. Det bliver derfor meget, meget, meget indviklet for forbrugerne at finde ud af, hvad der så kan betale sig, siger Torben Rune.

– Det kommer jo pludselig til at afhænge af, hvor meget vi rejser, hvor vi rejser hen, og hvad vilkårene er inden for EU og uden for EU, siger han.

Torben Rune opfordrer derfor forbrugerne til at reagerer prompte.

– De prisstigninger, vi ser her, er vildt overdrevne. Så mit råd er: Skift og lad fødderne tale, siger Torben Rune.

Han er sikker på, at hvis nok forbrugere skifter til selskaber, som ikke hæver priserne, så vil de selskaber, som har varslet prisstigninger, hurtigt ændre deres vilkår for ikke at miste for mange kunder.

Samme håb har Anja Philip.

– Jeg tror, det kan lykkes og håber, at vi kan få alle med til at gøre det til en fælles begivenhed, siger hun.

/ritzau/FOKUS

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close