Orkere og elvere i kamp om magtens segl

0
Eleverne havde selv lavet de flotte og fantasifulde kostumer, våben og skjolde. Alt sammen blev brugt i rollespillet. Foto: Jørgen Ingvardsen
Hele sidste uge arbejdede eleverne i 2. og 3. klasserne på Dronninglund Skole med at lave våben, skjolde, masker og tøj til et rollespil, der skulle markere afslutningen på tværs-ugen.

I rollespillet var lensmanden død, og der skulle findes en ny, som kunne få overdraget magten i lenet. Det var der fire familier, der skulle kæmpe om, og for at sejre skulle de vinde magtens segl.

Det kunne de kun, hvis de fik fat i orkerkongens hjerte, sortelvernes blod og to dråber af præsternes eliksir.

Det var ikke nogen nem sag, for de fæle orkere ønskede bestemt ikke en lensmand, for uden en sådan havde de frit spil. Det samme gjaldt for sortelverne og til dels også nogle præster, der også var med til at forhindre valget af en ny lensmand.

De fire familier kæmpede hele formiddagen på græsplænerne omkring skolen og skulle gennem en række prøvelser for at få magtens segl. De drabelige kampe blev gennemført efter en række regler. Hvis man f.eks. blev ramt tre gange af et sværd eller andet våben, var man død. Alt håb var dog ikke ude, hvis man døde. Man kunne nemlig blive levende igen, hvis man kunne finde en af de orange kegler, der var opstillet i området. Den skulle man løbe hen til og røre med sit våben. Så var man levende igen. Orkerne kunne også dø, men de var lidt mere sejlivede. De skulle nemlig rammes af hele tre forskellige mennesker, før de døde. Der var mange flere regler, men børnene var forbavsende gode til at forstå og håndtere dem.

– Det fantastiske har været at se, hvordan de selv har bygget historierne op. De har alle et univers i hovedet, men det er ikke sikkert, det er det samme. De har virkelig levet sig ind i rollerne og haft nogle sjove og spændende dage, kunne lærer Trine Fransson konstatere ved tværs-ugens afslutning i fredags.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close