Børn i Brønderslev Kommune har de seneste to år været del af et forskningsprojekt, der har vist, at de bliver bedre til sprog med målrettet indsats

VENDSYSSEL: Der er helt stille mens seks børn sætter sig til rette på et ryatæppe i børnehaven Lærkereden. Det er sjældent, der er så stille på stuen, men det skyldes, at børnene om lidt skal have læst højt af bibliotekar Jette Thorndal Madsen. De glæder sig.

På en stol foran børnene sidder bibliotekaren, og frem fra sin pose trækker hun den bog, hun om lidt skal læse højt for børnene. ”Det er min frugt” skrevet af Anusia Allepuz.

- Skal vi ikke også se på noget legetøj, spørger en af børnene nysgerrigt.

Og jo. Det skal de men først lidt senere. For når Jette Thorndal Madsen er på besøg i børnehaven er der både sang, dialogbaseret højtlæsning samt lege på skemaet. Det er en del af Sprogstart, som Brønderslev Bibliotek sammen med en række andre nordjyske biblioteker har gennemført de seneste to år.

Sprogstart har været et forskningsprojekt, som nu er færdiggjort med positive resultater: Med Sprogstart styrkes børns sprog.

Pædagoger ser potentiale

En af idémagerne bag projektet er Bente Kristoffersen, Bibliotekschef ved Brønderslev Bibliotek.

- Jeg er da superglad og stolt. Nu har vi noget evidens for, at det arbejde biblioteket laver, virker, siger hun glad.

Men nu hvor projektet er slut er hun spændt på, hvordan man vil kunne videreføre det gode arbejde.

- Det er da min drøm, at den her koncentrerede sprogindsats er noget, som alle kommunens institutioner kommer til at arbejde med, siger hun.

Det håber lederen af Børnehaven Lærkereden, Lene Mariegaard også på.

- Vi skal i institutionerne i forvejen arbejde med sprog, og har vi at gøre med noget, der er organiseret og systematiseret - og som vi virkelig ved virker. Når det så også er noget, som er blevet til i vores egen kommune, så synes jeg, det er noget, vi er nødt til at lytte til og bruge fremadrettet, siger hun.

På tæppet sidder alle seks børn nu med åben mund og polypper og lytter til Jette Thorndal Madsens højtlæsning. De suger det hele til sig, og byder alle ind, når bibliotekaren skal have hjælp med at tælle elefanterne i billedbogen.

Alle børn bliver set

Da højtlæsningen er slut har Jette Thorndal Madsen nogle spørgsmål til børnene, der passer til den bog, de netop har læst.

- Ved I, hvad en jungle er? spørger hun blandt andet.

Det er der et par af børnene der ved, og de byder ivrigt ind. Frem fra sin pose hiver bibliotekaren et billede, der forestiller en jungle, og sådan fortsætter det i nogen tid. Til nogle ord, har hun også medbragt ting, som børnene kan røre ved. Især kokosnøden er populær, for den ”kradser så sjovt”, som flere af børnene siger.

Undervejs sørger Jette Thorndal Madsen for, at alle børn bliver hørt og set. Senere bliver der leget frugtpoliti, som er en leg bibliotekaren har været med til at finde på. I legen skal børnene bruge nogle af de nye ord, de har lært. Blandt andet kokosnødden er med i legen.

Sammen med børnene sidder også pædagogen Anne Hartmann Andersen, der har været med gennem hele forløbet. Hun smiler og griner med børnene, hver gang bibliotekaren hiver noget nyt op ad posen og begejstringen blandt børnene stiger.

- Jeg synes virkelig, at hele forløbet har været rigtig, rigtig godt. Det har virkelig rykket ved børnenes ordforråd, siger hun.

Alt er ”megasjovt”

Spørger man hovedpersonerne selv, nemlig børnene, er sprogstart da også et hit. Og det skyldes muligvis, at børnene ikke er klar over, at de rent faktiske lærer noget, når Jette Thorndal Madsen er på besøg i børnehaven.

- Vi lærer sådan ikke rigtig noget, siger 4-årige Isabella Reinsholm og snakker videre, inden avisens udsendte kan nå at stille et nyt spørgsmål.

- Det var bare megasjovt at læse bøger og lege sammen. Vi får også vist legesager, og så må vi røre ved tingene! Det er megsjovt, siger hun.

Men mon ikke Isabella alligevel har lært lidt? I hvert fald er der blot gået 10 minutter siden hun sammen med de andre børn talte med Jette Thorndal Madsen om, hvad ”megavildt” betyder, og hun er allerede flittigt i gang med at bruge en del af ordet.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...