På Voergaard er Torsdagsklubben nu langt fremme med den middelalderlige rejsevogn, fruer-vognen, og regner med, at den kan være færdig til Middelalderdagene

VOERGAARD: Torsdagsklubben kalder de sig, for de mødes torsdag formiddag i en af laderne på Voergaard og laver noget, som senere kommer Middelalderdagene til gode. Det, som de i øjeblikket arbejder meget intenst med, er en såkaldt fruervogn, og bestræbelserne går ud på at lave den nøjagtigt, som den var i middelalderen. Denne torsdag, hvor avisen er på besøg, er Poul Erik Pedersen, Torben Christensen og Hans Christensen i gang i laden på Voergaard. Jon Ahldahl var ikke til stede, og Poul Lind har også været med nogle af torsdagene.

Poul Erik beskriver ganske kort typen: - En fruer-vogn er en uaffjedret rejsevogn fra Middelalderen, der blev benyttet af adelens kvinder og var trukket af 2-4 heste. Den havde i sin ældste form buet tag som en amerikansk prærievogn.

De er ikke uvant med at lave historiske eksemplarer. Ved Middelalderdagene 2016 blev der - med deltagelse af selveste Stygge Krumpen - søsat en såkaldt kåg, som er en nøje efterligning af et middelalderligt fartøj. Den havde de arbejdet på i to år.

De tager skam ud på studieture for at se, hvordan man andre steder i landet har lavet en udgave af dette historiske køretøj. Turen gik til Slesvigske Vognsamling i Haderslev, hvor de udover en rundvisning oplevede arbejdet i værkstedet. Her stod vognen med underdelen færdig, og man arbejdede på at lave vognkassen. Efter deres besøg er vognen i Haderslev blevet færdig og har været ude på en prøvekørsel, som gik over al forventning.

Nu er de kommet lige så langt, som da de var hos Slesvigske Vognsamling. Undervognen er - bortset fra et par detaljer - færdig, og nu skal man for alvor i gang med at lave vognkassen. Der er lavet en lille model, og drøftelserne går på den nøjagtige udformning af den del af vognen.

Når man betragter den færdige undervogn, så kan man ikke lade være med at beundre den præcision og omhu, hvormed den er lavet - udelukkende af træ. Ikke noget med samlinger ved hjælp af søm/skruer. Nej, stykkerne er selvfølgelig tappet sammen, som man gjorde dengang i middelalderen. Hvert af de kraftige hjul består af 19 løsdele: Et navn, 12 eger og seks fælgstykker. Træet til hjulene er såkaldt krumvokset eg, som leveres af Ørum Savværk, der også leverede til kågen.

De regner med at være færdige med vognen, så den kan være med til at gøre Middelalderdagene 2019 endnu mere historisk autentiske. Om den skal køre rundt forspændt heste er endnu ikke afgjort. - Evnen til at dreje krapt er faktisk umuligt med en vogntype som denne. I middelalderen svingede man ikke så meget, som man gør med nutidens køretøjer, er de alle tre enige om.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...