Igen i år er nogle af gymnasiets elever nået helt til tops i forskellige naturvidenskabelige konkurrencer

DRONNINGLUND: Mange elever fra Dronninglund Gymnasium har i år deltaget i en række naturvidenskabelige konkurrencer, og flere nåede langt, men især to elever nåede rigtig langt og helt til tops.

Således blev Sif Bjerre Lindby, 3.a, blandt de 10 bedste i Danmark i Kemi OL efter et hårdt udskilningsløb med flere hundrede deltager i første runde, hvorefter de 15 bedste gik videre til 3., 4. og 5. runde. I den afsluttende spurt blandt de 10 bedste blev Siff desværre slået på målstregen af fire andre elever, der nu skal repræsentere Danmark i den internationale finale i Paris.

Til gengæld fik Sif en delt 1. præmie på 2.000 kr. i Willers konkurrence for de bedste formidlingsartikler af SRP-opgaver, der analyserer naturvidenskabelige og/eller teknologiske problemstillinger i formidlingsmæssigt, historisk eller samfundsfagligt perspektiv. Ud over pengepræmien får Sif mulighed for at få sin artikel med titlen ”Magnetkapløb - det 21. århundredes kamp mod monopol” trykt i tidsskriftet Aktuel Naturvidenskab.

Konkurrencen er lavet i et samarbejde mellem bl.a. Willers Legat og Center for Videnskabsstudier ved Århus Universitet. Dommerpanelet består af universitetslærere med ekspertise i videnskabsstudier og formidling.

En anden elev, der også gennem sine tre år på gymnasiet har udviklet sit potentiale som forsker i naturvidenskab er Heidi Brinkmann Larsen, 3.b, der kvalificerede sig til finalen i ”Unge Forskere 2019” i Forum i København.

Heidi var også sammen med Sif med i jagten på ”Naturtalentet 2019”, hvor de efter et meget tæt løb med de øvrige talentfulde elever fra andre nordjyske gymnasier kom på podiet. Heidi med en 2. præmie i biologi og Siff ligeledes med en 2. præmie i kemi.

Dronninglund Gymnasium har gennem mange år gjort en særlig indsats for at udvikle talentfulde elever inden for naturvidenskab til unge forskere.

- Det er vigtigt, at alle de elever, der har særlige evner inden for et fagområde, får mulighed for at udvikle netop deres talent. Det gælder altså også elever, der har et godt tag på naturvidenskab, fortælle lektor Dorthe Christensen, der gennem mange år har arbejdet med talentudvikling på Dronninglund Gymnasium.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...