Ejeren af Bog & Ide i Hjallerup, Bjarne Holm, har fået udvikling et system, der gør ekspeditionstiden på pakker meget mindre

HJALLERUP: Efter Black Friday og omkring jul er der mange, der køber gaver og ting til sig selv på nettet. De bliver typisk leveret til en butik og ikke hjem til længere. Som butiksejer kan det dog være svært at holde styr på de mange pakker fra forskellige firmaer, der kommer ind, og ekspeditionstiden for hver enkelt kunde kan være lang.

Et problem, som ejer af Bog & Ide Hjallerup, Bjarne Holm, gerne ville finde en løsning på.

- Vi får pakker fra fire forskellige pakkefirmaer. Problemet er, at kunderne ofte kommer ind med deres telefon og siger, at de skal hente en pakke. Men hvor kommer den fra? Det skal de så tjekke på deres telefon, hvor det står i bunden af en sms, så skal vi også have pakkenummeret og ved DAO også en afhenter-kode. Det giver meget arbejde for os og længere ekspeditionstid, siger Bjarne Holm.

Han mente, at det kunne gøres smartere, og han satte et udviklerhold til at afhjælpe ham med problemet.

- Jeg fik TK-Data i Brønderslev til at udvikle en løsning for mig. De kommer nu med en bon til disken, hvor vi kan se, hvem der har sendt den og alle de informationer, vi skal bruge for at finde pakken. Nu kan medarbejderne tage flere bonner med ud på lageret fra flere firmaer uden at glemme numrene undervejs, siger Bjarne Holm.

Rent praktisk går kunden først hen til en terminal, hvor man vælger pakkefirmaet, indtaster informationer og printer en bon. Den tager man med til kassen og giver til ekspedienten, som så finder pakken ude på lager.

For Bjarne Holm og hans personale betyder det en besparelse på 15-20 sekunder per kunde mindst, da kunden slipper for at skulle fiske telefonen op ad lommen flere gange for at få en pakke. Og det betyder også, at køen i butikken bliver hurtigere ekspederet, så ventetiden i spidsbelastningsperioderne er kortere.

- Vi får ganske lidt for at håndtere pakkerne, og efter Black Friday og her mod jul kan vi godt få op mod 500 pakker ind på en dag. Det kan godt ske, at 20 sekunder ikke lyder af meget per kunde, men det betyder noget, når man skal håndtere så mange pakker. Det sparer nok os for to timers arbejde om dagen, siger Bjarne Holm.

Bjarne Holm ejer flere Bog & Ide butikker, og der er allerede kolleger rundt i landet, som også har vist interesse for hans smarte løsning med en terminal i butikken.

- Hen over julen er udviklingen af systemet tjent hjem for mig. Flere af mine kolleger rundt i landet har været positive overfor systemet, og Post Nord og GLS har også meldt meget positivt ud overfor det. Det kræver ikke den store studentereksamen at bruge, og det sparer meget tid i butikken for kunden og personalet, siger Bjarne Holm.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...